Aktualności

Głośne zatrzymanie Buddy Prokuratura Szczecin Loterie Promocyjne

Ustawa z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych kontra tzw. loterie fantowe, loterie promocyjne 

Głośne zatrzymanie Buddy, bardzo znanego YouTubera, specjalizującego się w tematyce motoryzacyjnej, czy lajfstajlowej. Adwokaci z naszej Kancelarii Adwokackiej Tumielewicz, adwokat Marta Kowalińska, adwokat Krzysztof Tumieleiwcz bronią jednego z podejrzanych. Adwokat Szczecin, Kancelaria Adwokacka Tumielewicz obrony w sprawach karnych - www.tumielewicz.pl Dotychczas mieliśmy okazje śledzić wystąpienia medialne Buddy, dziś mamy okazje zmierzyć się z problematyką organizacji znanych w całej Polsce loterii fantowych czy loterii promocyjnych. 

Najczęściej zadawane w tym kontekście pytania, to czy loterie internetowe, tzw. loterie fantowe, czy też loterie promocyjne, czy są legalne. 

Co to loteria promocyjna - to gra losowa, w której uczestniczysz nabywając towary i usługi. Kupując je zdobywasz szanse na wygranie nagród pieniężnych lub rzeczowych. Przed zorganizowaniem takiej loterii należy uzyskać zezwolenie. Wyda ci je dyrektor właściwej izby administracji skarbowej.

W tym przypadku, czy loterie Buddy, ale także wielu innych bardzo znanych YouTuberów, w tym dziennikarzy, znanych firm motoryzacyjnych, są zgodne z prawem. Czy w takich loteriach można brać udział. Bo to również bardzo ważne pytanie, które sobie pewnie dziś zadaje wiele osób, które zakupiło tzw. ebooka, a przede wszystkim które zorganizowały takie loterie, może mniej znane, ale jednak. 

Postaramy się w skrócie wyjaśnić co stanowi podstawę prawną do organizacji takich loterii.

Nasza Kancelaria Adwokacka, adwokat Krzysztof Tumielewicz, adwokat Marta Kowalińska, prowadzimy od wielu lat w całej Polsce, sprawy karne, karne skarbowe (tzw. pakiet karny) których przedmiotem jest problematyka organizowania tzw. gier hazardowych, w tym opartych na grach na automatach, komputerach, i wielu innych co do których od lat toczy się spór czy są one legalne, czy prokuratura, KAS, ma racje stawiając zarzuty osobom które angażują się w urządzanie tych gier.

Co jakiś czas widzimy jak Funkcjonariusze KAS wkraczają do tzw. salonów gier, rekwirują automaty do gier, komputery, zatrzymują pracowników tych salonów, stawiają zarzuty. W tle duże pieniądze, i spór prawny, można, czy nie można.

Jedni i drudzy przerzucają się opiniami prawnymi, że ich działalność jest legalna. My ograniczamy się do obrony w tego typu sprawach karnych. W tym obrony w sprawie karnej dot. loterii fantowych, promocyjnych, itd. Niestety sprawy te trwają bardzo długo, niekiedy po nawet kilka lat w postępowaniach prokuratorskich. 

 

Podstawa prawną organizowania loterii tzw. fantowych, znajdziemy w ustawie o grach hazardowych


Zgodnie z jej zapisami, w tym art. 3 tej ustawy o grach hazardowych, określający zasady urządzania i prowadzenia działalności w zakresie gier hazardowych, urządzanie gier losowych, zakładów wzajemnych, gier w karty i gier na automatach oraz prowadzenie działalności w tym zakresie jest dozwolone na podstawie właściwej koncesji, zezwolenia lub dokonanego zgłoszenia. Koncesja czy potrzebna ? 

Jak możemy dowiedzieć się z przekazów medialnych, Kamil L., znany w internecie jako youtuber Budda, został w poniedziałek 14 października 2024 r. zatrzymany w Warszawie przez Centralne Biuro Śledcze Policji. Został dowiedziony do Zachodniopomorskiego Wydziału Zamiejscowego, Departamentu do Spraw Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Szczecinie, z siedzibą przy ul. Żołnierska 3 A, 71-210 Szczecin. Jak w sprawę wchodzi nasza (szczecińska krajówka), to wiadomo, że będzie ?grupa?, czyli art. 258 KK. Jak mawia jeden ze znanych szczecińskich sędziów, jest pseudonim, to znaczy, że jest ?grupa?. Jak jest grupa to będą przestępstwa karno skarbowe. Nie da się prowadzić działalności gospodarczej bez wystawiania Faktur VAT.

Jeśli Organy przyjmą, że działalność, tutaj urządzanie loterii jest niezgodne z prawem, to jest ryzyko, przyjęcia tzw. nierzetelnych, czy nawet poświadczających nieprawdę Faktur VAT. To rodzi ryzyko narażenia się na uszczuplenie należności publicznoprawnych. Takie zachowania zaś mogą być ? jak ma to miejsce w tzw. sprawach Vat - owskich, zakwalifikowania z 

Art.  271a.  [Fałszerstwo intelektualne faktur]

§  1. 

Kto wystawia fakturę lub faktury, zawierające kwotę należności ogółem, której wartość lub łączna wartość jest znaczna, poświadczając nieprawdę co do okoliczności faktycznych mogących mieć znaczenie dla określenia wysokości należności publicznoprawnej lub jej zwrotu albo zwrotu innej należności o charakterze podatkowym lub takiej faktury lub faktur używa,

podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.

§  2. 

Jeżeli sprawca dopuszcza się czynu określonego w § 1 wobec faktury lub faktur, zawierających kwotę należności ogółem, której wartość lub łączna wartość jest większa niż pięciokrotność kwoty określającej mienie wielkiej wartości, albo z popełnienia przestępstwa uczynił sobie stałe źródło dochodu,

podlega karze pozbawienia wolności od lat 3 do 20.

§  3. 

W wypadku mniejszej wagi, sprawca czynu określonego w § 1 lub 2 podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.

Art.  286.  [Oszustwo]

§  1. 

Kto, w celu osiągnięcia korzyści majątkowej, doprowadza inną osobę do niekorzystnego rozporządzenia własnym lub cudzym mieniem za pomocą wprowadzenia jej w błąd albo wyzyskania błędu lub niezdolności do należytego pojmowania przedsiębranego działania,

podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.

§  2. 

Tej samej karze podlega, kto żąda korzyści majątkowej w zamian za zwrot bezprawnie zabranej rzeczy.

§  3. 

W wypadku mniejszej wagi, sprawca

podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

§  4. 

Jeżeli czyn określony w § 1-3 popełniono na szkodę osoby najbliższej, ściganie następuje na wniosek pokrzywdzonego.

Art.  294.  [Obostrzenie odpowiedzialności]

§  1. 

Kto dopuszcza się przestępstwa określonego w art. 278 § 1, 1a, 2, 3a lub 5, art. 284 § 1 lub 2, art. 285 § 1, art. 286 § 1 lub 2, art. 287 § 1, art. 288 § 1 lub 3, art. 290 § 1 lub w art. 291 § 1, w stosunku do mienia znacznej wartości,

podlega karze pozbawienia wolności od roku do lat 10.

§  2. 

Tej samej karze podlega sprawca, który dopuszcza się przestępstwa wymienionego w § 1 w stosunku do dobra o szczególnym znaczeniu dla kultury.

§  3. 

Kto dopuszcza się przestępstwa określonego w art. 278 § 1, 1a, 2, 3a lub 5, art. 279 § 1, art. 280 § 1, art. 281, art. 282, art. 284 § 1 lub 2, art. 285 § 1, art. 286 § 1 lub 2, art. 287 § 1, art. 288 § 1 lub 3, art. 290 § 1 lub w art. 291 § 1, w stosunku do mienia o wartości większej niż pięciokrotność kwoty określającej mienie wielkiej wartości,

podlega karze pozbawienia wolności od lat 3 do 20.


Czy w sprawie może chodzić o loterie i hazard.

W sprawę zaangażowana jest Krajowa Administracja Skarbowa (KAS). Jak słyszymy "Funkcjonariusze KAS uczestniczą od rana w działaniach związanych ze śledztwem prowadzonym przez zachodniopomorski pion PZ, w wyniku którego m.in. został dziś zatrzymany Kamil L. ps. Budda i 9 innych osób. Po zakończeniu czynności zostaną przekazane kolejne informacje" ? czytamy w komunikacie. 

Wyjaśnić należy, że aby organizować loterię trzeba przestrzegać ustawy o grach hazardowych. Ta wymaga prawie zawsze zezwolenia od dyrektora izby administracji skarbowej właściwej ze względu na miejsce organizacji i prowadzenia gry loteryjnej. Ponadto loterie, szczególnie te tzw. promocyjne, muszą być komunikowane zgodnie z przepisami dotyczącymi ochrony konsumentów, a w szczególności dzieci. W Polsce, podobnie jak w wielu innych krajach, istnieją ścisłe regulacje prawne, które ograniczają lub wręcz zakazują kierowania treści hazardowych i loteryjnych do dzieci.


Zgodnie z art. 7 ustawy, który stanowi, że zasady urządzania gier bingo fantowe oraz loterii: fantowych, promocyjnych i audiotekstowych, loterie fantowe, gry bingo fantowe i loterie promocyjne mogą być urządzane, na podstawie udzielonego zezwolenia, przez osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej. 1a. Loterie fantowe lub gry bingo fantowe, w których wartość puli wygranych nie przekracza kwoty bazowej, o której mowa w art. 70, mogą być urządzane przez podmioty wymienione w ust. 1, po dokonaniu ich zgłoszenia. Zgłoszenia dokonuje się nie później niż 30 dni przed dniem rozpoczęcia tej gry. 1b. Loterie fantowe oraz gry bingo fantowe w których wartość puli wygranych jest wyższa od kwoty bazowej, o której mowa w art. 70, oraz nie przekracza piętnastokrotności tej kwoty, mogą być urządzane przez organizację pożytku publicznego po dokonaniu ich zgłoszenia. Zgłoszenia dokonuje się nie później niż 30 dni przed dniem rozpoczęcia tej loterii lub gry. Łączna wartość puli wygranych w loteriach fantowych lub w grze bingo fantowe organizowanych przez organizację pożytku publicznego w oparciu o zgłoszenia, nie może przekroczyć w ciągu roku kalendarzowego trzydziestokrotności kwoty bazowej, o której mowa w art. 70. 2. Loterie audioteksowe mogą być urządzane, na podstawie udzielonego zezwolenia, wyłącznie przez spółki akcyjne lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, mające siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 7a.


Kolejny przepis który odnosi się do tego typu loterii to art.  13 stanowiący o urządzaniu loterii i gier zgodnie z zatwierdzonym regulaminem.


Przepis ten stanowi, że loterie fantowe, gry bingo fantowe, loterie promocyjne i loterie audioteksowe mogą być urządzane jednorazowo w skali ogólnokrajowej lub lokalnej zgodnie z zatwierdzonym regulaminem.

Z kolei, przepis art.  29a.  zakaz uczestnictwa w grach hazardowych przez Internet, odnosi się z kolei do tego, że zakazane jest uczestniczenie w grach hazardowych urządzanych przez sieć Internet przez podmioty niewykonujące monopolu państwa w tym zakresie, które urządzają gry hazardowe przez sieć Internet bez wymaganego zezwolenia.

Jak wynika z powołanych przepisów, w Polsce organizacja loterii z nagrodami pieniężnymi lub rzeczowymi o dużej wartości jest ściśle reglamentowana przez państwo. Aby legalnie przeprowadzić taką loterię, bezwzględnie konieczne jest uzyskanie specjalnego zezwolenia, koncesji od właściwych organów państwowych. Jak to się ma w przypadku tzw. loterii promocyjnych ? 

Loterie promocyjne, czyli loterie w której nagrody są przyznawane w związku z zakupem towaru lub usługi. W tym przypadku towarem uprawniającym do udziału w losowaniu jest tzw. ebook. Dlaczego ebook ? Ebook jako produktu promocyjny. Jakie znaczenie dla oceny legalności loterii ma to, że ebooka kupuje się by móc wziąć udział w loterii ? Co w sytuacji gdy zakup ebooka jest po to by wziąć udział w loterii. 

Jakie warunki formalne muszą spełnić organizatorzy loterii promocyjnych. W tym uzyskanie zezwolenia od Izby Administracji Skarbowej, zgłoszenie loterii do Urzędu Celno-Skarbowego, opublikowanie regulaminu loterii, itp. 

www.tumielewicz.pl





« wróć do aktualności

Zobacz również